Az Apple a 2023-as WWDC rendezvényen bemutatta a macOS legújabb változatát, a Sonomát, amely számos érdekes újdonsággal rendelkezik. Azonban egy bejelentés különösen felkeltette a figyelmünket: a gaming területe kapott extra figyelmet. A macOS Sonoma beépített Game Mode-ja optimalizálja a teljesítményt a Mac-es játékokban, különösen az Apple Silicon lapkával rendelkező gépeken. De ez még nem minden: a játékosok örömére további előnyök is várhatóak, úgymint egy PC játékok portolására/emulálására alkalmas eszköz.

Ez az új Game Porting Tool némi hasonlóságot mutat a Linux Protonjával. A Windows játékok futtatása macOS-en nem újdonság. Olyan platformok állnak rendelkezésre, mint a Wine vagy a Crossover, amelyek a Microsoft OS API-jait “fordítják le” a Mac-en való futtatásra. A macOS Sonoma-val az Apple egy hasonló megoldást épít be közvetlenül a rendszerbe, ami megkönnyíti a fejlesztők számára a PC játékok Mac-re való átvitelét.

Megjelent továbbá egy Game Porting Tool is, ami minimális erőfeszítéssel segíti a fejlesztőket a játékok Mac-en való futtatásában. Ez az eszköz a Wine-ra épül, amely egy népszerű open source platform, mely a Windows szoftvereket Unix környezetre, mint például a Linux vagy a macOS, hozza át. A Game Porting Tool egy másik érdekes tulajdonsága, hogy a DirectX 12-t Metal 3-ra “fordítja”. A DirectX egy Windows és Xbox API, amely a grafikus renderelésért és a játékok hangjaiért felel.

Habár néhány játék elfogadhatóan fut majd a macOS-en, a natív verziók mindig jobbak. A WWDC 2023 rendezvényen az Apple a The Medium és a Death Stranding játékokat hozta példaként, amelyek natív verzióban majdnem kétszeres frame rate-t nyújtanak. Az Apple arra ösztönzi a fejlesztőket, hogy használják a Game Porting Tool-t és más eszközöket, hogy az AAA címek jobban játszhatóak legyenek a macOS-en.

A macOS Sonoma rendelkezik egy SDK-val is, amely segíti a fejlesztőket a rendszer natív funkcióinak kihasználásában, például a kontroller támogatás, a térbeli hangzás vagy a HDR videó. Emellett elérhetővé vált a Game Mode, amely a játékélményt helyezi előtérbe minden más feladat előtt. Ez csökkenti az AirPods késleltetését, és megduplázza a PlayStation és Xbox kontrollerek mintavételezési arányát.