A Rothschild & Co Redburn elemzőház „neutral” szintről „sell”-re rontotta az Adobe részvényeinek besorolását, a kreatív ipar gyors átalakulása és a generatív MI térnyerése miatt. A célárat 420 dollárról 280 dollárra vágták vissza, a papírok 3,48%-ot estek és 378,47 USD-n zártak július 2-án. Az elmúlt egy év alatt az Adobe részvényei több mint 30%-ot vesztettek az értékükből.

A downgrade mögötti fő ok a hagyományos kreatív szoftverek (mint a Photoshop, Illustrator, InDesign) egyre csökkenő versenyelőnye. Bár az Adobe saját MI-megoldásokon is dolgozik, azok egyelőre nem hozták meg a várt pénzügyi eredményeket. Az elemzők szerint nincs egyértelmű üzleti modell a beépített MI-funkciók monetizálására, miközben olyan szereplők, mint a Midjourney, Canva vagy a ChatGPT egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kreatív felhasználók köréből – részben az egyszerűbb tartalomgenerálási lehetőségek miatt.

A nyomás nemcsak a startupok, hanem a nagy techcégek felől is erősödik. A Google (Imagen) és az OpenAI (Sora) fejlesztései már most is képesek képek és videók generálására anélkül, hogy klasszikus szerkesztésre lenne szükség. A prognózisok szerint 2027-ig a generatív MI olyan szintre léphet, hogy teljes értékű, rétegezett médiatartalmat állíthat elő pusztán szöveges utasításból – ezzel teljesen kiiktatva az Adobe árazási előnyét.

A pénzügyi kilátások is romlanak. Az Adobe szabad cash flow növekedési üteme 2026-ra 8%-ra becsült, de 2030-ra már csak 3% lehet, ami a vállalat értékelését is lefelé módosítja: az EPS-alapú értékelés 19-szeresről 13-szorosra csökkenhet. Mindezt súlyosbítja a Figma felvásárlásának kudarca – a 20 milliárd dolláros üzlet elbukott, így az Adobe egy fontos platformbővítési lehetőséget veszített. Közben a Figma már IPO-dokumentációt is benyújtott, ami aláhúzza, mennyire kulcsfontosságú lett volna ez a tranzakció az Adobe jövője szempontjából.