A Huawei telefonos üzletágának összeomlását részletezte a cég vezérigazgatója, Yu Chengdong, egy friss interjúban. A legérdekesebb adatokat az értékesítési számok közötti különbségek jelentik: a szankciók előtt a vállalat évente 240–250 millió okostelefont szállított le, havi szinten pedig gyakran 30 millió darabot. Ez mára évi 20 millió alá csökkent – azaz a korábbi havi volumenek mára éves szintre zsugorodtak.

Yu Chengdong

A visszaesés 2019-ben kezdődött, amikor az USA kizárta a Huawei-t a globális technológiai ellátási láncból. Ez érintette az előrehaladott lapkákat, a Google szolgáltatásokat, valamint a nemzetközi piacra való hozzáférést is. Yu szerint ez „olyan volt, mintha az égből zuhantunk volna a földre”. Az azóta eltelt időszakot belső beruházások, és saját fejlesztések jellemezték – ezek közül a legfontosabb a HarmonyOS elindítása volt.

Időszak Huawei telefoneladások
Szankciók előtt (2019-ig) 240–250 millió évente (20–30 millió/hónap)
Szankciók után (2021–2022) évi alig több mint 20 millió darab

A cég most ezzel az operációs rendszerrel próbálja meg újraépíteni saját ökoszisztémáját, amelyből a HarmonyOS 5.0 már 10 millió aktív eszközön fut. Yu szerint ez nem csak egy szám, hanem „az életvonal”, amely elválasztja a létrehozott, de elhaló projekteket a működőképes rendszerektől. A 10 millió készülék ugyan eltörpül a korábbi volumenek mellett, de egy új platform számára már értelmezhető bázist jelent.

A Huawei stratégiájának új fókusza a technológiai szuverenitás – azaz, hogy a jövőben semmilyen külső fél ne tudja ellehetetleníteni a működését. Ezt nem csak a HarmonyOS-szel, hanem saját lapkákkal (mint a Kirin 9000s), és a Mate 60 sorozat újraindításával igyekeznek elérni. A kínai piacon már látható némi visszatérés, de a globális szintű visszakapaszkodáshoz még jelentős munka szükséges.

Yu Chengdong szerint „a visszatérés nem volt könnyű, és még nem beszélhetünk sikerről. De amit eddig elértünk, az azt mutatja, hogy jó irányba haladunk”. Ezt az irányt most elsősorban Kínán belül próbálják megerősíteni, ahol a Huawei újra egyre komolyabban veszi a prémium szegmenst.