Több mint egy év telt el azóta, hogy a holland kormány 2024. január 1-jén hivatalosan megtiltotta a mobiltelefonok és egyéb személyes elektronikai eszközök használatát az iskolai órák alatt. Mostanra elérhetővé váltak az első átfogó adatok: a 317 részt vevő középiskola háromnegyede szerint a diákok figyelme érezhetően javult a korlátozás bevezetése óta. A jelentés egyértelműen pozitív összképet fest, legalábbis a középiskolák szintjén.

A hollandiai iskolákban betiltották a mobilokat; a tanulmány szerint a diákok figyelme érezhetően javult

A korlátozás minden iskolatípusra kiterjed – általános, közép- és speciális oktatási intézményekre is –, de a hatás mértéke eltérő. Az általános iskolákban például az okostelefon-használat eleve ritkább volt, így ott a változás kevésbé volt drasztikus. Ennek ellenére az általános iskolák 89%-a aktívan bevezette a tilalmat, és 73%-uk elégedett is a jelenlegi szabályozással.

A középiskolákban a tilalom formája legtöbbször a „telefon otthon marad vagy a szekrénybe kerül” modellre épül. A jelentés szerint 99%-uk már alkalmaz aktív szabályozást, és a válaszadó iskolák fele szerint nem ütköztek különösebb nehézségekbe a bevezetéskor. A speciális oktatási intézmények körében vegyesebbek az eredmények, de még ott is érzékelhető a javulás: például a tanulók közötti interakciók növekedése és a figyelem erősödése.

A felmérés szerint:

  • A koncentráció javulása: 75% a középiskolákban, 53% a speciális iskolákban, míg az általános iskolákban ez nem volt számottevő.
  • Iskolai teljesítmény növekedése: 28% a középiskolákban, 30% a speciális intézményekben.
  • Közösségi légkör javulása: 59% a középiskolákban, 60% a speciális iskolákban, de csak 23% az általános iskolákban.
  • A mobil mint probléma megítélése: 62%-ról 29%-ra csökkent a középiskolákban.

A tanulmány szerzői szerint az egyik legfontosabb hatás nem is feltétlenül a tanulmányi eredmények javulása, hanem az osztálytermi figyelem és a tanulók közötti szociális kapcsolatok megerősödése. Marielle Paul, az oktatásért felelős államtitkár is hasonlóan fogalmazott: kevesebb zavaró tényező, több odafigyelés és jobb társas kapcsolatok – ezek már most látható következményei a tilalomnak.

Az iskolák saját hatáskörben dönthettek a szabályozás részleteiről – van, ahol teljes tiltás van, máshol csak az órák alatt nem lehet használni a készülékeket. Orvosi kivételek természetesen továbbra is engedélyezettek. Néhány tanár ugyan megnövekedett stresszről számolt be a szabályok betartatása miatt, de általánosságban az iskolák túlnyomó többsége elégedett az eredményekkel.

A hollandiai helyzet jól illeszkedik egyre több európai ország törekvéseihez, ahol szintén szigorítják a mobileszközök használatát az iskolai környezetben.