A kínai piacon elért gyors EV-siker után a Xiaomi az európai terjeszkedés előkészítésére készül, méghozzá nem is akárhogyan. A Bloomberg értesülései szerint a cég legkésőbb 2027-ig hivatalosan is megjelenik Európában az SU7 szedánnal és a YU7 SUV-val. A cél: betörni azokra a piacokra, ahol már más kínai márkák, például a BYD, a NIO vagy a Chery is megvetették a lábukat. Magyarország esetében ez különösen érdekes, mivel a BYD már építi szegedi gyárát, a Chery 2024-ben belépett a piacra, és bár a NIO még nincs hivatalosan jelen, a márka megjelenése csak idő kérdése.

A Xiaomi 2027-ig tervezi az SU7 és YU7 bevezetését Európába; a magyar piac is szóba kerülhet

A Xiaomi bővítési stratégiája nem a kínai piac elhagyásáról szól, hanem annak felismeréséről, hogy az európai infrastruktúra, az elfogadó vásárlói kultúra és a politikai viszonylagosság (értsd: nem USA) jobb lehetőséget kínál a hosszú távú növekedésre. Az SU7, amelyet sokan a Porsche Taycanhoz, míg a YU7-et egy sportos Aston Martin SUV-hoz hasonlítanak, egyértelműen a prémium dizájnt célozza meg, de alacsonyabb árponttal. A Xiaomi stratégiája világos: dizájn + technológia + ár.

A hazai relevancia itt nem véletlen. A BYD – amely már jelen van Magyarországon elektromos buszgyártással, és most személyautógyártásra készül – komoly példát mutatott, hogyan lehet belépni a piacra egy erős gyártóbázissal. A Chery hivatalosan is értékesíti autóit Magyarországon, és több SUV-modell is elérhető. A Xiaomi hasonló utat járhat, hiszen a YU7 típusú SUV kategóriában lenne versenyképes, míg az SU7 az elektromos szedánok közé pozicionálható, amely szegmens itthon még bőven fejlődhet.

A kínai piacon a Xiaomi már most is erősen teljesít. A YU7-ből egy nap alatt 240 ezer előrendelés érkezett, ami nemcsak hype, hanem egy nagyon pontosan pozicionált termékstratégia eredménye. Az autók nem csupán EV-k: a Xiaomi mobilos öröksége megjelenik az infotainment rendszerben, a digitális asszisztenciában, a felhasználói élményben. Itt nemcsak lóerőkről van szó, hanem digitális ökoszisztémáról is.

Az európai indulás valószínűleg a nyugat-európai országokban kezdődik – Németország, Franciaország, Spanyolország –, de a korábbi kínai márkák példája alapján Magyarország nem kizárt korai célpontként, főleg ha a Xiaomi követi a BYD vagy a Chery receptjét. Az SU7 és YU7 középkategóriás prémium pozíciója és Xiaomi agresszív árpolitikája miatt az európai EV-piac tömegszegmense is átalakulhat, amire a német és dél-koreai gyártóknak figyelniük kell.