Ahogy közeledik a szeptember 9-re várt iPhone 17 Pro Max bemutatója, egyre több nem hivatalos részlet szivárog ki a fotós képességeiről. A hírek szerint az Apple végre bevezeti a variábilis optikai zoomot, amely 5× és 8× között képes változtatni a fókusztávolságot, miközben megtartja a képminőséget, digitális vágás nélkül. Ez komoly előrelépés lenne az eddigi fix teleobjektívekhez képest, ugyanakkor kompromisszumot is hoz: a modul mérete várhatóan látványosan nagyobb lesz, ami a telefon dizájnjára is hatással lehet.
A Huawei eközben már júniusban bemutatta a Pura 80 Ultra modellt, amely teljes értékű, kiforrott fotós rendszert kínál – de egészen más mérnöki filozófia mentén. A gyártó nem variábilis zoom mellett döntött, hanem két fix periszkópos teleobjektívet épített egy modulba, amelyeket egy belső, mozgatható prizma irányít. Ez lehetővé teszi, hogy a fény útját fizikailag átváltsa a két lencse között: egy 3,7× (83 mm, f/2.4) és egy 9,4× (212 mm, f/3.6) optikai megoldás között. Mindkettő ugyanazon a nagy, 1/1.28”-os szenzoron osztozik, így biztosított a minőség és a fénygyűjtés.
Mindkét teleobjektív optikai képstabilizálást és sensor-shift technológiát használ, így gyenge fényben vagy mozgás közben is éles képek készülnek. A Huawei rendszere tehát egy letisztult, hardveresen stabil megoldás, amely már bizonyított a piacon.
Az Apple viszont mechanikai újítással próbálkozik: a hírek szerint egyetlen mobilis lencsét használ majd, amely belső mozgással változtatja a fókusztávolságot 5× és 8× között. Elméletben nagyobb rugalmasságot kínál, de egyben kockázatos is – a tartósság, a stabilizálás és a fizikai méret kérdéseit mind felveti.
Az összevetés tehát nem csak számokról szól, hanem fotós mérnöki filozófiáról: a Huawei a két fix optikai út stabilitását választja, míg az Apple egy variábilis, de bonyolultabb mechanikai rendszert vet be.
Huawei Pura 80 Ultra vs. iPhone 17 Pro Max – fotós rendszer összehasonlítás
Modul | Huawei Pura 80 Ultra | iPhone 17 Pro Max (nem hivatalos adatok) |
---|---|---|
Fő kamera (wide) | 50 MP, f/1.6–4.0, 23 mm, 1.0″-os szenzor, PDAF, OIS | 48 MP, f/1.6, 24 mm, 1/1.28″, 1.22µm, dual pixel PDAF, sensor-shift OIS |
Teleobjektív #1 | 50 MP, f/2.4, 83 mm, 1/1.28″, PDAF, sensor-shift OIS, 3.7× zoom | 48 MP, f/2.8, 1/2.55″, 0.7µm, PDAF, stabilizáció nem megerősített, 5× zoom |
Teleobjektív #2 | 12.5 MP, f/3.6, 212 mm, PDAF, sensor-shift OIS, 9.4× zoom | Variábilis teleobjektív, várhatóan 5×–8× tartományban, stabilizáció nem megerősített |
Ultraszéles | 40 MP, f/2.2, 13 mm, AF | 48 MP, f/2.2, 13 mm, 1/2.55″, 0.7µm, PDAF |
Kiegészítő szenzorok | Lézeres AF, színspektrum-szenzor | TOF 3D LiDAR |
Szelfikamera | 13 MP, f/2.0, ultraszéles, AF | 24 MP, f/1.9, 23 mm, PDAF, OIS + 3D biometria |
Videó | 4K, 1080p, 960 fps (interpolált), HDR Vivid, gyro-EIS, OIS | 4K@24/25/30/60/100/120 fps, Dolby Vision HDR, ProRes, 3D videó és hang, sztereó hangrögzítés |
A Huawei előnye jelenleg az, hogy egy kész, kiforrott rendszert kínál, amely már most is az élvonalban szerepel: a DxOMark ranglistáján első helyen áll. Az Apple oldalán ott a potenciál, hogy variábilis teleobjektívet adjon a felhasználóknak, ami nagyobb rugalmasságot jelenthet, de még kérdés, hogyan birkózik meg a mechanikai kihívásokkal és a kalibrációval.
A végső döntés majd a valós használati teszteknél születik meg. Addig a Huawei a gyakorlatban is bizonyított, stabil és előnyös megoldással vezet, míg az Apple a következő lépést próbálja megugrani a mobil fotózás evolúciójában.